Quirze
Parés i Ganyet (Sant Boi de Llobregat, 1909 – Barcelona, 23 de març de 1993) és
un excursionista tan estimat com desconegut. La seva modèstia –gairebé
militant- l’ha apartat de les grans llistes dels excursionistes de renom; la
pràctica d’una especialitat difícil de classificar –a cavall entre la
geografia, la història i l’etnografia-, duta a terme per una persona sense
estudis en aquests àmbits, el mantingué lluny de les acadèmies del moment; els
canvis tecnològics i socials l’han esborrat dels rengles dels realitzadors
cinematogràfics reconeguts del nostre país. I, tanmateix, Quirze Parés ha estat
–sense saber-ho ni voler-ho- font d’inspiració per a algunes persones que
admiren en ell, sobretot, l’autor de la magnífica obra que porta per títol La
despoblació rural i les masies del Collsacabra.
Val la
pena fer-ne una mica de memòria, sobretot sabent que no li agradaria que el
poséssim en el centre del punt de mira. Esperem que, des d’allà on sigui, ens
sabrà disculpar.
Quirze
Parés va néixer a Sant Boi de Llobregat al 1909 i va estudiar peritatge
mercantil, fet que li permeté arribar a ser un dels caps administratius de la
colònia Rosal. En un moment indeterminat, va arribar a Centelles, on buscava
recuperar la salut de la seva dona, Maria Feu. Com un estiuejant més, la
parella s’instal·là a la desapareguda Fonda Giol, al Passeig, just on comença
el carrer Jesús. En aquest establiment, hi tingué una habitació llogada durant
més de 25 anys. El matrimoni habitualment passa 4 o 5 mesos d’estiu a
Centelles, tot i que ell ha d’anar a treballar a Barcelona. Possiblement per
aquest motiu, finalment decidiren comprar o fer-se una casa al final del carrer
de Jesús.
Dins de la
colònia d’estiuejants que acudien a la vila de Centelles, va ser una persona
coneguda (sembla que alguna vegada havia anat d’excursió amb Enrique del
Castillo, director del Diario de
Barcelona, que tenia una casa a la carretera de Banyeres), però això no li
impedí teixir bones relacions amb les persones del poble. Potser el que més va
facilitar la seva relació amb la gent de Centelles varen ser les seves
activitats cinematogràfiques.
És cert
que a Centelles Parés hi cultivà diferents aficions (la música, la pintura, la
fotografia, el cinema), d’entre les quals sobresurt el rodatge de pel·lícules
cinematogràfiques. Es diu que va realitzar més de 25 films, alguns dels quals
són pel·lícules amb argument en què intervenia gent de la vila, i altres són
documentals (entre aquests darrers hi ha dos reportatges sobre Centelles de
1948 i 1954).
De fet,
una publicació centellenca comença dient que tothom està d’acord que Parés va
ser el precursor del cinema amateur a la vila i que les seves vetllades a can
Pequeño amb motiu dels homenatges a la vellesa són encara força recordades.
Francesc
Pujol i Albanell recordava el Parés cinematògraf d’aquesta manera:
“L’estada a Centelles de Quirzé Parés va facilitar els contactes
cinematogràfics amb [Isidre] Novellas.
Un amic comú, Joaquim Vila, va possibilitar el contacte i l’Isidre va proposar
a Parés de fer una pel·lícula amb argument. Novellas va motivar Parés i es va fer
Fantasia novel·lesca [1949],
pel·lícula on l’actor va fer el guió i n’era el protagonista. En la mateixa
surten somnis dels herois de l’època com Tarzán i el Zorro. La pel·lícula va
obtenir diversos guardons”.
El primer
film d’argument de Parés duia per títol Tres
homes i un gos al Matagalls, i va ser fruit de la complicitat entre el
director, Felip Pous Tarrés i Josep Giol. Abans havia rodat el documental Homenatge a la vellesa de Centelles
(1950). Al 1951 va rodar Història d’una
joia, amb la participació de molta gent del poble i amb una escena d’acció
–una important baralla- rodada al bar Iturri. Després seguiren, Sonata (rodada a can Carreras Artau), Boletada accidentada (1952), La pastoral (1953), i un reportatge
sobre la riera de les Gorgues (1957-1958) rodat just abans que desaparegués per
sempre més sota les aigües del pantà de Sau i reutilitzat en part posteriorment
per fer Pantà de Sau, una crònica de
la construcció i els efectes d’aquesta infraestructura.
L’any 1953
va presentar tres pel·lícules que havia filmat al 1952 al Concurs Nacional de
Cinema Amateur organitzat pel CEC i totes tres (Scherzo –rodada a Barcelona-, Boletada
accidentada i Sonata) foren
guardonades. La darrera, a més a més, va ser seleccionada per al Concurs
Internacional de Cinema Amateur, on va obtenir el tercer premi.
La figura
de Quirze Parés està avui dia rodejada d’un tel de misteri a causa de la seva
modèstia gairebé militant, una modèstia que ha traspassat a algunes de les
persones que el conegueren i que intenten mantenir el seu esperit, fet que ha
dificultat força la recerca sobre la figura més important del cinema amateur
centellenc. Per aquest motiu és interessant retenir el comentari, viscut en
directe per Felip Pous Tarrés:
Quirze Parés l'any 1953 |
“Amb ell fèiem tornabodes, paelles, àpats, castanyades, etc.; però no
cobràvem mai. Un dia tots plegats vam anar al Liceu”.
I Maria
Rosa Garriga, que va actuar en algunes de les pel·lícules, hi afegeix:
“La gent anàvem a veure’l i entre tots es va decidir fer les
pel·lícules. Cal deixar clar que tot el material ho pagava ell, i que ningú de
nosaltres cobrava res”. A can Carreras Artau, rodant Història d’una joia, “ens
van convidar a cafè i la majoria era el primer cop que en preníem”.
El
comentari de Felip Pous –esmentat més amunt– serveix per recordar la melomania
de Parés i demostra que va ser un dels estiuejants més propers a la població
autòctona. L’afició pel cinema li va durar la primera meitat dels anys
cinquanta; després canviaria d’aficions i escriuria un dels llibres més importants
per a la història del Collsacabra.
Sembla que
va ser la consciència de la imminent desaparició del paisatge i dels elements
humans que havien de quedar colgats sota les aigües del pantà de Sau el que
desencadenà aquesta magnífica recerca. Tot i que s’ha dit que va estar una
vintena d’anys per fer el treball de camp, els testimonis que el conegueren
afirmen que va ser un període molt més curt (Parés canviava sovint d’afició i
aquesta l’emprengué un cop estigué jubilat). El cert és que el seu treball va ser
premiat al 1978 per la Fundació Salvador Vives Casajuana, que finalment es féu
càrrec de l’edició de l’obra (1985, segona edició al 2001).
El seu
vessant d’historiador inclou també els treballs mecanografiats i fotocopiats El llibre de les Ententes (1978) i Sis monografies del Cabrerès (1979).
En els
darrers mesos s’ha inventariat un fons documental que va arribar a l’Arxiu
Comarcal d’Osona amb material que havia estat propietat de Quirze Parés (vegeu això).
L’inventari recull les fitxes tècniques de 16 pel·lícules (datades entre 1948 i
1955), els guions de 9 films dels anys seixanta, els guions tècnics de 15
projeccions audiovisuals (diapositives i àudio) i un total de 23 pel·lícules o
cintes magnetofòniques. En aquest fons també es conserven una sèrie de trofeus,
entre els quals val la pena destacar diverses copes en concursos nacionals de
cinema amateur (1949-1954), la medalla a la millor pel·lícula del XV Concurs
Internacional de Cinema Amateur de Brussel·les (per l’obra Sonata) i la medalla del tercer premi de la Federació de Cineastes
Amateurs de Bèlgica, totes dues de 1953. En total, l’arxiu té en dipòsit un
total de 28 medalles o copes obtingudes per Quirze Parés en certàmens
cinematogràfics.
Quirze Parés de gran |
Quirze
Parés va morir el 23 de març de 1993, quan tenia 84 anys. Més endavant ho faria
la seva dona. El fet de no haver tingut fills dificulta en gran manera la
recuperació de la figura del Quirze Parés home i excursionista.
En podreu
saber una mica més en aquest
article signat per Antoni Pladevall (pàgines 5-7).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada